Anotace: Předmět je zaměřen na tematické okruhy Místo, kde žijeme a Lidé, kolem nás. Cílem předmětu v okruhu Místo, kde žijeme, je prohloubit a rozvinout u studentů znalosti a dovednosti související s geografií zejména ČR, ale také Evropy, vést studenty k práci z mapou, rozvinout orientaci (práce s buzolou, mapou), dalším cílem je umět zpracovat podklady pro výuku o obci (místním regionu), umět se orientovat na mapě ČR a Evropy. Předmět má rovněž rozvinout zájem studentů o poznávání regionu, kde žijí. V okruhu Lidé, kolem nás je cílem vést studenty k didaktickému uchopení společenskovědních témat jako je otázka finanční gramotnosti, mediální výchovy, politiky aj. Zaměříme se také na problematiku společnosti v níž žijeme (otázka rodiny, náboženství, kultury a vybraných aktuálních otázek). Ve cvičeních budeme přemýšlet, jak jednotlivá témata didaktizovat.

Obsah předmětu:

Číslo cvičeníTémataPrezentace ke stažení
1. Mapa a její využití ve škole. Orientace.
PREZENTACE 1
2.Česká republika a Evropa - elementární geografie. Zeměpisné hry.PREZENTACE 2
3.Finanční gramotnost. Vlastnictví. Peníze.PREZENTACE 3
4.Média a reklama - mediální gramotnostPREZENTACE 4
5.Politika, státní zřízení ČR, státní symboly, právo a spravedlnost, demokracie, fungování státuPREZENTACE 5
6.Soužití lidí - rodina, kultura, náboženství, etika, multikulturalita, vybrané problémy.PREZENTACE 6

Požadavky ke splnění předmětu:

Předmět je zakončen ÚSTNÍ ZKOUŠKOU.

A) Zkouška teoretických znalostí – viz obsah předmětu (tabulka výše)

Zkouškové okruhy: 1. Mapa; 2. Elementární geografie ČR (základní info, fyzická geografie, sídla, památky, CHKO, průmysl a služby); 3. Finanční gramotnost; 4. Média; 5. Reklama; 6. Politické zřízení ČR; 7. Státní symboly ČR + právo a spravdedlnost; 8. Rodina; 9. Kultura a subkultury + multikultura; 10. Světová náboženství; 11. Specifické (vybrané) problémy 21. století

B) Didaktizace témat – vytvoření 6ti příprav na vyučovací hodinu (doma, na cvičeních je možná konzultace)

TEMATICKÉ NÁMĚTY PRO AKTIVITY (zejména k okruhu č. 4, 5, 8, 9, 11)

Vzor přípravy:

vzor-pripravy-5svd2

ŠABLONA PRO DIDAKTICKOU PŘÍPRAVU

C) Orientace na mapě ČR
1. významné geomorfologické celky – Krušné hory, České středohoří, Jizerské hory, Lužické hory, Rychlebské hory, Krkonoše, Orlické hory, Králický Sněžník, Hrubý a Nízký Jeseník, Moravskoslezské Beskydy, Slezské Beskyda, Českomoravská vrchovina, Brdy (Brdská vrchovina), Šumava, Český les, Novohradské hory, Plzeňská pahorkatina, Českobudějovická pánev, Třeboňská pánev, Železné hory, Javořická vrchovina, Boskovická brázda, Drahanská vrchovina, Jizerská tabule, Středolabská tabule, Východolabská tabule, Vizovická vrchovina, Moravská brána, Dyjsko-Svratecký úval, Hornomoravský úval, Dolnomoravský úval, Doupovské hory, Česká tabule, Středočeská pahorkatina, Žďárské vrchy, Brněnská vrchovina, Rožnovská brázda
2. Města: Města vyskytující se v učebnicích Vlastivědy pro 4. a 5. ročník): Cheb, Sokolov, Karlovy Vary, Chomutov, Most, Teplice, Ústí nad Labem, Děčín, Česká Lípa, Liberec, Jablonec nad Nisou, Turnov, Trutnov, Náchod, Hradec Králové, Pardubice, Mladá Boleslav, Jičín, Poděbrady, Nymburk, Kolín, Litoměřice, Mělník, Kolín, Rychnov nad Kněžnou, Domažlice, Plzeň, Klatovy, Sušice, Strakonice, Prachatice, Český Krumlov, České Budějovice, Písek, Jindřichův Hradec, Příbram, Kladno, Rakovník, Kralupy nad Vltavou, Benešov, Tábor, Pelhřimov, Humpolec, Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod, Jihlava, Znojmo, Třebíč, Velké Meziříčí, Nové Město na Moravě, Chrudim, Tišnov, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, Lanškroun, Moravská Třebová, Mohelnice, Šumperk, Jeseník, Krnov, Opava, Bruntál, Uničov, Šternberk, Olomouc, Prostějov, Přerov, Kroměříž, Lipník nad Bečvou, Boskovice, Blansko, Brno, Břeclav, Hodonín, Kyjov, Veselí nad Moravou, Uherské Hradiště, Otrokovice, Zlín, Uherský Brod, Vsetín, Hranice na Moravě, Nový Jičín, Ostrava, Frýdek.Místek, Bohumín, Karviná, Orlová, Český Těšín, Třinec, Havířov, Valašské Meziříčí, Rožnov pod Radhoštěm, Frenštát pod Radhoštěm, Jablunkov. (0-6 bodů)
3. Řeky – Labe, Ohře, Vltava, Ploučnice, Jizera, Cidlina, Bystřice, Bílina, Úpa, Metuje, Orlice, Chrudimka, Doubrava, Sázava, Lužnice, Nežárka, Otava, Teplá, Berounka, Střela, Mže, Radbuza, Úhlava, Úslava, Otava, Volyňka, Blanice, Dyje, Jevišovka, Jihlava, Oslava, Svitava, Svratka, Morava, Bečva (Vsetínská, Rožnovská), Olšava, Odra, Opava, Moravice, Ostravice, Olza
4. Vodní nádrže, rybníky a jezera: Nýrsko, Slapy, Orlík, Lipno, Jesenice, Nechranice, Švihov (Želivka), Malešice, Vranov, Nové Mlýny, Kružberk, Rožmberk, Máchovo jezero, Šance, Morávka, Brněnská přehrada

TERMÍN ODEVZDÁNÍ: před ústní zkouškou (viz zkouškové termíny na Portále)

SYLABUS PŘEDMĚTU ZDE

Inspirace k 1. cvičení:

Mapové portály: MAPY.CZ, GOOGLE MAPY, SATELITNÍ MAPY EVROPY

Ukázky různých druhů map: KATASTRÁLNÍ, HISTORICKÉ

Orientace: návod k práci s buzolou, Geocaching – orientace v praxi

Videa k orientaci: Mapa a kompas, Jiné určování směru, Orientace dle přírodních úkazů

Mapové značky

Inspirace k 2. cvičení:

ZEMĚPIS.COM – www stránky, kde najdete spoustu geografických informací

Aplikace ke stažení: CESTUJEME PO ČR – místopis Česka

Zeměpisné hry: ZEMĚPISNÝ MILIONÁŘ, TETRIS S OBRYSY STÁTŮ

VLAJKY STÁTŮ

procvičování geografických vědomostí TOPOROPA

INTERAKTIVNÍ MAPA PAMÁTEK V ČR

ZÁMKY, HRADY A JINÉ ZAJÍMAVOSTI

ČESKÁ NEJ nebo i ZDE – geografické rekordy

Turistické portály: KUDY Z NUDY, CESTUJEME ČESKEM, VÝLETNÍK, TURISITKA, KAM PO ČESKU

Regionální geografie:

projekt BAREVNÉ STEZKY SLEZSKÉHO EUROREGIONU – ke stažení metodická příručka i pracovní listy pro děti

Inspirace k 3. cvičení:

FINANČNÍ GRAMOTNOST VE VÝUCE – metodická příručka

FINANČNÍ GRAMOTNOST – obsah a příklady z praxe škol

ŽIVOT BEZ DLUHŮ – stránky s animovaným seriálem k tématům finanční gramotnosti

FINANČNÍ GRAMOTNOST DO ŠKOL – komplexní stránky o problematice

Standardy finanční gramotnosti

Aplikace finanční gramotnosti do RVP ZV

On-line aplikace pro zaznamenávání rozpočtu (příjmů, výdajů aj.): SMONEYBOX, EÚČTY

Inspirace ke 4. cvičení:

Inspirace k realizaci mediální výchovy – článek, nabídka dílčích témat

článek VLIV MASMÉDIÍ

publikace MÉDIA POD LUPOU

E-learningový kurz o mediální gramotnosti (6 lekcí, možno získat certifikát)

Reklama a její vlivy – informace o reklamě a výzkum reklamy

Vliv reklamy na spotřebitelské chování dětí 1.stupně ZŠ – diplomová práce

Inspirace k 5. cvičení:

Politický systém ČR

Webové stránky Vlády ČR, Poslanecké sněmovny, Senátu ČR

STÁTNÍ SYMBOLY

Základní listina práv a svobod, Úmluva o právech dítěte

Systém SOUDŮ v ČR

Inspirace k 6. cvičení:

PŘEDNÁŠKA prof. Jana Sokola – RODINA V PROMĚNÁCH ČASU

ZÁKON O RODINĚ

projekt ETICKÉ DÍLNY – etická výchova ve škole se školenými lektory

projekt KOMPÁSEK – zaměřený přímo pro 1. stupeň ZŠ (Jak v životě neztratit směr)

dokument o EVROPSKÉ KULTUŘE

článek o využití Etické výchovy na 1. stupni

inspirace pro výuku etické výchovy – článek a pracovní listy

hodnota člověka VIDEO

Srovnání hlavních světových náboženství – článek od M. Bruse naleznete ke stažení na portálu ROZHOVORY, stáhnout přímo jej můžete ZDE